Lue myös Matkustamossa-sarjan aikaisempi anti: asiaa valuutasta, matkailijan terveydestä ja viisumeista. Tulossa vielä asiaa ainakin majoituksesta ja reissukamppeista.
Matkan aikana on tullut kuljettua niin hevoskärryillä kuin lava-auton lavallakin. Yleensä jos jotain kyytiä odotellessa näkyviin ilmestyy mitä epätodennäköisin kyyditsemislaite, se on juuri se, jolla matka on tarkoitus taittaa. Ohessa parit näkemykset kulkupeleistä.
Matkan aikana on tullut kuljettua niin hevoskärryillä kuin lava-auton lavallakin. Yleensä jos jotain kyytiä odotellessa näkyviin ilmestyy mitä epätodennäköisin kyyditsemislaite, se on juuri se, jolla matka on tarkoitus taittaa. Ohessa parit näkemykset kulkupeleistä.
Bangkok
Kaupunki ansaitsee oman maininnan sen suhteellisen erinomaisesta julkisesta liikenteestä. Joessa kulkee venereittiiikenne ja yläilmoja halkoo sky train. Maan alta löytyy vielä metro. Bussitkin kaupungissa kulkevat, mutta niiden kanssa pelaaminen voi olla suurempien arvailujen varassa. Jos jonnekin kolkkaan kaupunkia ei julkisilla kulkineilla pääse, on kaupunki lisäksi tuktukien luvattu maa.
Edellä mainituista kulkupeleistä tuli testattua busseja lukuun ottamatta kaikki. Myöskään tuktukilla emme ole Bangkokissa vielä ajelleet ja se johtuu siitä, että mittarillisella taksilla pääse miltei aina edullisemmin kohteeseen, ja vielä ilmastoinnin kera. Esimerkkinä tuktuk-kuskin ”tarjous” Khao San Roadilta päärautatieasemalle, 150 bahtia. Tinkausvaraa ei ollut, kun oli ruuhka-aika ja kaikkea. Otimme taksin kohteeseen ja taisimme maksaa kyydistä 60 bahtia. Jos taksi ei aja mittarilla, saattaa kyydistä sovittu hinta olla samaa luokkaa kuin tuktuk-kuskien pyytämät hinnat.
Sky trainilla tuli mentyä muun muassa Lumphini-puistoon ja MBK- sekä Siam Paragon -ostoskeskuksiin. Vene vei puolestaan näppärästi Wat Arunille ja muiden temppelien suuntaan.
Tuktukit
Tuktukeja ovat etenkin kaikki isommat kaupungit pullollaan ja niitä ei paljoa tarvitse etsiä. Kun astuu miltei mistä tahansa kaupasta tai ravintolasta ulos, kuulee yleensä kysymyksen "tuktuk?" Tuktuk on kätevä aparaatti paikasta toiseen siirtymiseen, kunhan ensin varmistaa, että kuski tietää määränpään ja hinta on sovittu. Kyydeissä on miltei aina tinkimisvaraa - reilustikin. Jos matkustaa useamman ihmisen joukolla, kannattaa myös varmistaa, onko sovittu hinta per pää vai kaikilta yhteensä.
Siem Reapissa, tuolla tuktuk-brändäyksen luvatussa kehdossa, pääsee matkaamaan mm. Playboy-tuktukilla. |
Taksit
Taksikuskeilta on hyvä puolestaan kysyä, ajavatko nämä mittarin kera vai eivät. Mittarin kanssa matkan hintaa ei luonnollisesti sovita etukäteen. Osa kuskeista saattaa ajaa mittari pois päällä, jolloin hinta sovitaan ennakkoon. Netissä pyörii kaikenlaisia kokemuksia siitä, miten mittaritaksa on yllättäen pompannut tai vastaavaa. Meille ei näin ole käynyt, mutta ehkä tuolloin kannattaa hieman tentata kuskia ja tarvittaessa pyytää pysäyttämään. Taksikuskitkaan eivät välttämättä tiedä kaikkia kohteita, joskus jopa huonommin kuin tuktuk-kuskit. Bangkokista Kanchanaburiin suunnatessamme pari kuskia ei tiennyt juna-asemaa ollenkaan ja kuski, joka meidät vei perille, taisi kysellä ajo-ohjeita matkalla puhelimitse.
Taksifirmoista luotettavaksi on todettu ainakin Vietnamissa operoiva Mai Linh.
Polku- ja moottoripyörät, cyclot & motot
Moottoripyöriä, skoottereita ja vastaavia on vuokrattavana lähes kaikkialla. Motoja on myös usein tarjolla, ja se tarkoittaa käytännössä kyytiä moottoripyörän selässä. Cyclo taas meinaa kyytiä polkupyörän eteen asetetussa istuimessa.
Moottoripyöriä ja skoottereita saa vuokralle lähes kaikkialta. Polkupyörienkin saatavuus tuntuu olevan heikompi. Olemme vuokranneet polkupyörät neljästi: Phan Thietissä, Don Detillä, Kanchanaburissa ja täällä Koh Taolla. Perusmunamankeli, joita on useimmin tarjolla, on juurikin munamankeli: jostain syystä sporttisempiinkin polkupyöriin istutettu leveä jousisatula ei missään tapauksessa ole ergonomian huipentuma.
Yleensä peruspolkupyörä irtoaa päiväksi muutamalla eurolla ja maastopelistä saa maksaa hieman enemmän. Maastopyöräkään ei tosin tee välttämättä autuaaksi, sillä itselläni kahdessa maastopyörässä kolmesta on ollut reippaasti vikoja vaihdeosastolla. Se yksi pyörä olikin sitten parempi kuin omani koti-Suomessa.
Pyörää vuokratessa kannattaa tarkastaa renkaiden ilmanpaine ja jarrut. Useassa paikassa mäet ovat sitä luokkaa, että jarruille on todella tarvetta, jos meinaa mäen alas rullata. Vaihdepyörissä kannattaa koeajaa pyörä reilumminkin. Vaihdeongelmat tulevat esiin yleensä vasta ylämäissä, joten jos sellainen on vierellä, eikun testaamaan. Muutoin pyöräily on loistava tapa liikkua, sillä siinä ehtii katsella maisemia aivan eri tavalla kuin vaikkapa tuktukin kyydissä ja käyhän tuo kuntoilustakin paikoin.
Seuraavassa osassa tutustutaan muun muassa polvet suussa matkustamisen mielenkiintoiseen maailmaan, pysykää kanavalla!
Seuraavassa osassa tutustutaan muun muassa polvet suussa matkustamisen mielenkiintoiseen maailmaan, pysykää kanavalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti