Lue myös Matkustamossa-sarjan aikaisempi anti: kulkineet, osa 1 sekä asiaa valuutasta, matkailijan terveydestä ja viisumeista. Tulossa vielä antia ainakin majoituksesta ja reissukamppeista.
Bussit ja minibussit
Bussit ja minibussit
Busseilla
on tullut liikuttua lähinnä vain pidempiä matkoja. Kaikissa
käyttämissämme busseissa on ollut ilmastointi, joka tosin usein huutaa
aivan liian kovalla. Sen lisäksi esimerkiksi reitillä Vang Viengiin
ilmastointi huusi myös tien hiekat matkustajien päälle. Jostain luin,
että VIP-bussi tarkoittaa ilmastoitua laitetta, joten liekö sitten
perusbussit ilmastoimattomia.
Paras bussi tähän mennessä on ollut King of Bus -yöbussi Paksesta
Vientianeen. Kyyti oli tasainen, ilmastointi sopiva ja vessakin löytyi.
Pikaohje polvet suussa matkustamiseen
Esivalmistelut:
- Ota minibussi, jossa on paikka kahdeksalle matkustajalle ja kuskille.
- Buukkaa matkustajia kyytiin 10-14 kpl.
- Varmista, että jokaisella matkustajalla on mukanaan jumalaton rinkka ja päiväreppu (poikkeuksetta näin on).
- Jotta ollaan logistisesti oikeilla jäljillä, varataan samaan kyytiin kuljetettavaksi vielä pari laatikollista olutta ja mitä lie romppeita muutama ihmisen kokoinen jätesäkki.
- Kuskin lisäksi varataan vielä mukaan pari kuskin kaveria.
- Länkkärit ahdetaan istuimille ja kun ne ovat täynnä, laitetaan länkkärilihaa vähän limittäin, kivasti polvea suuhun.
- Tungetaan rinkat jokaiseen mahdolliseen rakoon.
- Lastataan kaikki ylimääräinen rompe katonrajaan, istuimien alle ja muihin rakoihin.
- Kuskin kavereille poimitaan jostain lasten muovijakkarat, joilla he kyykkivät koko matkan.
- Rentouttava matka voi alkaa!
Kaksi paikallista matkustajaa sai jälleen matkustaa tyylikkäästi lasten muovijakkaroilla. |
Junilla ollaan puksuteltu Vientianesta Bangkokiin ja Bangkokista Kanchanaburiin. Molemmat olivat yöjunia. Junakyyti on vallan kelpo, vaikka esimerkiksi Bangkokista Kanchanaburiin mennyt juna taisi pysähtyä jonkinlaisella asemalla 10 minuutin välein. Junan kuvittelisi olevan suhteellisen hyvin aikataulussa, mutta toista kieltä kertoi jo Bangkokin päärautatieaseman saapuneiden junien tietotaulu, joka ilmoitti jokaisen junan olleen myöhässä 20-120 minuuttia.
Siirtymäjuna Laosista Thaimaaseen yöjunaan. |
Ökybudjettimatkaajat voivat törsätä pennosiaan sitten ensimmäisen luokan privaattihytteihin, joista meillä ei ole kokemuksia.
Veneet
Paateilla on tullut huristeltua myös jonkin verran ja pisin siirtymämme on ollut Mekongin suiston reissulla Vietnamin puolelta Kambodzaan. Venekyydissä näkee jälleen hieman erilaisia maisemia, joskaan en suosittele istumapaikkaa läheltä veneen moottoria. Pari-kolme tuntia pakokaasujen hengittelyä sai nupin aika tehokkaasti sekaisin.
Venekyyti Don Detiltä pois ei olisi enää kovin paljoa lastia kaivannut upotakseen... |
Jalkapatikka
Aika runsaasti etenkin alkumatkasta tuli kuljettua käsin ja tämä on suosikkimatkailumuotoni. Kävellen ei toki kannattane lähteä etäisempiin kohteisiin, mutta vaikkapa koko Bangkokin ydinkeskustan kulkee halutessa ja ajan salliessa kävellen. Jälleen kerran tällä tapaa näkee paikallismeininkiä ihan eri tavalla.
Loistava ajatus monilta oli myös juosta Siem Reapista Angkor Watille katsomaan auringonnousua. Oi, jospa oisin saanut olla mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti