Pages

torstai 5. tammikuuta 2012

Paska reissu...

...mutta tulipahan tehtyä.

Päätimme jättää Siem Reapin ja Kambodzan taaksemme vuoden 2012 ensimmäisenä päivänä. Tätä varten ostimme Siem Riepistä bussiliput 40 dollarilla Laosin puolelle, 4000 Islandille, Don Detiin. Lähtö tapahtuisi puolilta öin vuoden vaihtuessa. Meidät noudettiin illalla yhdeltätoista hotellilta ja kyydittiin ruuhkaisen keskustan läpi bussille. Meille oli luvattu sleeping bus, jossa piti olla wc. Tämä bussi oli kuitenkin vain hieman parempi kuin tavalliset bussit, varustettuna hieman leveämmillä ja paremmin kallistuvimmilla penkeillä. No, ei muuta kuin matkaan, buddhalainen munkki vierustoverina. Ihan mukavasti saimme nukutuksi, kunnes meidät herätettiin Phnom Penhissä vajaan viiden tunnin matkan jälkeen. Meille oli sanottu, että täällä saattaisi olla bussin vaihto. Epäselvien ohjeiden jälkeen jäimme asemalle odottamaan parin tunnin päästä lähtevää toista bussia.

Aamuöistä odottelua jossakin Phnom Penhissä.
Jonkin aikaa odoteltuamme kävin kyselemässä, koska meidän bussimme lähtisi ja olisivatko lippumme kunnossa. Tuota pikaa henkilökunta hommasi meille tuk-tukin ja sanoi, että tämä kyyti veisi meidät bussiin. Tuk-tuk kyyditsi meidät täpötäydelle bussiasemalle lähelle Phnom Penhin Central Marketia, jossa meille ostettiin liput toisen bussiyhtiön bussiin, joka ei ollut onneksi päässyt lähtemään ajoissa. Siihen kyytiin sitten hyppäsimme, vaikka meille oli luvattu sleeping bus ja että koko matkan tekisimme saman bussiyhtiön bussilla. Emme siis suosittele ostamaan lippuja Siem Reap World Trip Travelilta, sillä maksoimme paljon, emmekä saaneet juuri mitään.

Matka Phnom Penhistä Laosin rajalle kesti kymmenisen tuntia. Täytimme bussissa maahantulokaavakkeet ja meiltä kerättiin vielä ylimääräiset 5 dollaria jokaiselta rajaviranomaisille meneviin maksuihin.  Laosin viisumit me olimme hommanneet jo Phnom Penhissä. Siellä niiden saaminen kesti kaksi päivää ja hintaa tuli 45 dollaria. Meille myös uskoteltiin, että viisumia ei saa Laosin ja Kambodzan rajalta, vaikka todellisuudessa viisumin olisi saanut sieltä halvemmalla.

Laosin ja Kambodzan rajalla ei todellakaan ole juuri mitään. Paikka sijaitsee keskellä viidakkoa. Rajamuodollisuuksiin meni alle puoli tuntia, mutta saimme odotella hetkisen jatkokyytiämme Laosin puolella. Vihdoin pieni kuorma-auto saapui ja meidät Don Detiin menevät käskettiin lavalle rinkkoinemme. Puolessa tunnissa ajoimme Ban Nagasang Towniin, josta ostimme veneliput saarelle. Meillehän oli myös luvattu, että venelippu kuuluu matkamme hintaan. No, ylimääräiset 25 000 kipiä eli 2,5 euroa meni tähän meiltä molemmilta. Kipejä pystyi vaihtamaan kaupungissa esimerkiksi dollareilla, Thaimaan bahteilla ja euroilla.

Vihdoin illan ollessa jo pimeä saavuimme Don Detiin ja otimme huoneen 80 000 kipillä eli noin 8 eurolla yöksi. Meille luvattu matka-aika 10 tuntia oli venynyt 20 tunniksi. Syötyämme vetäydyimme rättiväsyneinä unille ja vetelimme sikeitä reilut kymmenen tuntia putkeen.